CHINA rondreis en eerste weken op school - Reisverslag uit Tsjoengking, China van Stephanie Bon - WaarBenJij.nu CHINA rondreis en eerste weken op school - Reisverslag uit Tsjoengking, China van Stephanie Bon - WaarBenJij.nu

CHINA rondreis en eerste weken op school

Door: Stephanie Bon

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

23 Maart 2015 | China, Tsjoengking

Hallo Allemaal,

Wat gaat de tijd snel. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik op Schiphol stond om te vertrekken naar China. Dat is nu al weer meer dan 1 maand geleden. Dus tijd voor een blog. In deze 5 weken heb ik al veel beleefd. De eerste 3 weken hebben Monique en ik veel gereisd door China. Hierover eerst een kleine samenvatting van mijn vakantie.

We gingen 15feb naar China richting Shanghai. Door vertraging in Moskou door slecht weer kwamen wij later aan in Shanghai. Hier werden we opgehaald door een vriend van Monique, Lex. Mijn eerste indrukken, het is totaal anders dan Europa. Maar totaal niet verkeerd! Later meer.

In Shanghai hebben we veel gezien. Zodat een echte oude Chinese stad, natuurlijk de Bund met haar mooie skyline, we hebben een thee ritueel gedaan, we zijn in het Shanghai world financial center geweest om over de stad uit te kijken. Helaas, belemmerd de smog soms het uitzicht, hebben we genoten van de mooie parken in de stad, de Yu garden. En omdat het Chinees nieuwjaar was hebben wij dit gevierd met de zus en moeder van Lex hun familie. (hier hebben we varkenstong en Monique heeft dapper varkensmaag geprobeerd). De Chinese keuken is totaal anders dan wat wij gewend zijn. Ten eerste moeten we met stokjes eten, dit gaat steeds beter☺ en ik kan zeggen dat de chinezen echt maar dan ook echt alles op eten. Tijdens nieuwjaar een tempel bezocht, hier konden we goed zien dat mensen op nieuwjaar dag naar tempels gaan bidden en offers/giften geven (geld). Dit was erg indrukwekkend. Daarna vlogen we door na Beijing.

Daarna ging onze reis naar Beijing. Hier hebben we natuurlijk de Verboden stad bezocht. Af en toe waren wij ook een attractie was sommige Chinezen willen met je op de foto omdat je “er anders uit ziet”. Verder hebben we de Chinese Muur bezocht, Temple of Heaven, het zomerpaleis, Tiananmen plein, natuurlijk het olympisch park en veel mooie parken. Ik vond de Chinese muur erg indrukwekkend. Natuurlijk hebben we ook Peking eend geproefd. Van Beijing gingen per trein door naar XI’AN

Daarna gingen we XI’AN. Hier is het terracotta leger. Deze hebben we bezocht, vooral pit 1 is immens groot. Een immens groot leger onder de grond. Adembenemend. Verder nog een bell en drum towers bezocht, de muslim quatre, de small wild goose pagoda en de big wild goose pagoda. Ik vind vooral alle boeddha’s die zich overal bevinden erg mooi en indrukwekkend. We gingen verder naar Changsha per trein. De treinen zijn erg comfortabel en er lopen veel hoge snelheidslijnen tussen bepaalden steden.

In Changsha, hebben we eens groot standbeeld van Mao Zedong bezocht. Dit is het enige standbeeld in China van de jonge Mao. Dit staat op een eiland dus we gingen hier per boot heen. Ook hebben we de Yuelu Academy bezocht een oude universiteit. In Changsha bevind zich een restaurant genaamd 57, hier kun je super lekker eten. De kok maakt het voor je neus klaar. Verder om een bepaald tijdstip gaan ze nog dansen, wat erg grappig was.

Op 7 maart zijn we doorgereisd naar Chongqing per vliegtuig. We werden op het vliegveld op gehaald door mijn partner, Rocky. Iedere exchange student heeft een Chinese partner op de uni. CTBU, de universiteit, Chongqing Technology and Business University ligt op een heuvel. Heel Chongqing is heuvelachtig en met 2 grote rivieren door de stad. De Campus is erg groot en gelukkig rijden er shuttle busjes om je naar verschillen plekken te brengen. Omdat het soms zo heuvelachtig is, is het fijn dat er een shuttle rijdt. Shuttle is maar 1yuan, maar meestal gaan we lopen omdat we eerst ontbijt halen en daarna na de les lopen. Een gebouw is erg ver weg en op een heuvel, gelukkig hebben we daar maar 2x les.

Al gauw leerde wij onze klasgenoten kennen. Wij zijn met 6 exchange studenten en verder zijn er nog veel fransen waar we soms les meer hebben. Verder zijn er veel andere buitenlandse studenten die hier bijvoorbeeld chinees studeren. Wij verblijven in de internationale dorm. Deze zijn beter voorzien dat de dorm van de Chinese studenten, hun moeten soms een kamer delen met 6 of 4 personen. Ik heb lekker me eigen kamer, redelijk groot met airco ☺ en moet douche en toilet delen. Mijn huisgenootje komt uit Oezbekistan maar is ook half chinees. Maandag 9 maart begon onze introweek. Veel activiteiten en dingen die we moesten doen. Onze registeren bij de politie, welkomsparty. En ik had al les. Vooral mij begon school al.

De vakken die ik volg aan CTBU zijn:
Chinese Business Law
Chinese E-commerce
Basic chinese
Oral chinese
Organisational behaviour
Doing business in China
Chinese culture lectures (deze moet nog beginnen)

Law en E-commerce heb ik maar 10 weken en de rest 17 weken. Daarna volgen de tentamens.
Ik ben wel blij met een Chinese partner want de mensen spreken weinig Engels. Na de tentamen week begon week 2 onze eerste volledige schoolweek. Eigenlijk vind ik alle lessen erg interessant en de leraren zijn super tof! Chinese taal is erg lastig, we leren nu eerst pinyin en daarna de karakters. Volgende week beginnen we daar mee. Bij Chinees draait het allemaal om de tonen. Dat is het meest lastige, en natuurlijk de karakters schrijven. Maar goed daar beginnen we pas volgende week mee.

Ook de internationale office van CTBU is enorm behulpzaam. Ik weet nu al als mij iets overkomt dat ik naar het ziekenhuis moet, erg goed voor je word gezorgd. Een jongen van onze groep, ligt al ruim een week in het ziekenhuis, met een infectie. Elke dag is er iemand bij hem, een Chinese volunteer.

Soms culture shock ervaringen hier in China. Aan de meeste dingen ben ik al wel gewend. Maar eerste dingen waren vooral de geuren die al zo anders waren dan in Nederland. Natuurlijk eten met stokjes, dat chinezen echt alles maar dan ook alles eten. Wat soms ongelofelijk is, zuigen zo de kop van de garnaal leeg en spugen daarna de schil uit. Voedsel hier in Chongqing is erg pittig. Dit is typisch Chongqings gewoonte mensen houden van pittig eten.


Wat wij ook niet gewend zijn, is dat mensen gewoon spugen om straat. Ze schrapen even lekker de keel, en spugen het op de grond. Ook moet je niet versteld staan hier in China als je kleine kinderen midden op straat hun broek naar beneden ziet trekken en te gaan plassen of mensen hun kinderen boven een prullenbak houden omdat ze moet plassen. Oja, naar de WC gaan vond ik in het begin lastig want hier hebben we gewoon een “gat in de grond”. Maar naar een avondje in de bar, moest ik er dan toch ook aan geloven. Verder sporten de chinezen wel, maar als ze gaan hardlopen doen ze dit voornamelijk in hun gewone kleren, spijkerbroek en met hun jas aan, bijvoorbeeld een trenchcoat. Dus ik dacht ik kan ook wel lekker sportief doen hier. 3x in de week rennen op de atletiek baan in de avond. We proberen met een hardloop programma in 14 weken 10k te rennen. We hebben ook nog een sports meeting in April. Soort Olympische Spelen, hier wil ik ook aan mee doen met hardlopen.

Nou, ik probeer zo om de 3weken een blog te schrijven. Ik zal ook via Facebook wat foto’s uploaden. Ook al is Facebook geblokkeerd, ik kan er toch op komen via me computer zonder VPN en gebruik VPN voor mijn mobiel voor Facebook en Instagram.
Whatsapp werkt maar soms erg traag. Hier in China gebruiken we Wechat. Dus je kan een wechat aanmaken of gewoon reactie plaatsen ☺


Groetjes vanuit Chongqing, China!
Stephanie Bon







  • 23 Maart 2015 - 08:01

    Josee:

    Heel veel plezier!!!

  • 23 Maart 2015 - 08:10

    Carla:

    Erg leuk om dit allemaal weer te lezen. Veel plezier daar nog in Chongqing.

  • 24 Maart 2015 - 23:02

    Kitty:

    Hi Stephanie!

    Wat ontzettend leuk om je blog te lezen!!
    Wat beleven jullie veel daar en wat een enorm
    leuke ervaring om mee te maken!
    Ik ben supertrots op jou dat je dit maar mooi allemaal doet.
    Hoe stoer is dat!?
    Wat gaaf dat je Chinees leert!!
    Ben nu alweer benieuwd naar je volgende blog.
    Geniet!!!!

    Liefs, Kitty

  • 04 Juni 2015 - 23:01

    Opa Bon,:

    hallo stephanie .prachtige bloq weer ,heb nog een fijne tijd daar en veel plezier,tot gauw weerziens.groetjes Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Actief sinds 25 Juli 2011
Verslag gelezen: 3940
Totaal aantal bezoekers 35264

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 16 Juli 2015

Exchange student in Chongqing, China

17 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Stage in Valencia

04 Augustus 2011 - 16 Juni 2012

U.S.A

Landen bezocht: